Židia v Bytči
7 minút čítania | Posledná aktualizácia: 24.06.2020
Prví židia v meste
Židovské obyvateľstvo a počiatky jeho osídľovania sú zaznamenané v 17. storočí. Trvalejšie usadenie Židov v Bytči a okolí nastalo začiatkom 18. storočia. Bolo to v období, kedy šľachtická rodina Esterházyovcov udelila židovským utečencom z Moravy ochranný list – právo pobytu. I súpis obyvateľov Trenčianskej stolice z roku 1725 obsahuje záznam o židovskej komunite.
V druhej polovici 18. storočia prichádzali ďalší prisťahovalci z Moravy a počet Židov v nielen v Bytči, ale i v okolí, kontinuálne rástol. V 70. rokoch 18. storočia židovská náboženská obec požiadala o prenájom objektu – domu, ktorý bol využívaný ako modlitebňa. Zriadený bol i rituálny kúpeľ mikve a cheder. Nárast židovského obyvateľstva si vyžiadal potrebu väčšieho
objektu pre potreby bohoslužieb a miesta pre pochovávanie. Aj v tomto prípade bola opäť nápomocná šľachtická rodina Esterházyovcov. Samotný gróf Mikuláš Esterházy totiž v roku 1776 na základe zmluvy prenajal náboženskej obci pozemky – na výstavbu synagógy a zriadenie cintorína. Zmluva zaväzovala grófa poskytnúť stavebný materiál a náboženskú obec nájomné za užívanie pozemkov – bolo to 10 (pozemok na synagógu) a 30 (pozemok na cintorín) florénov ročne.
Prvá murovaná stavba synagógy však vniesla do života Židov z Bytče a neďalekých obcí Kotešová a Hliník (dnes mestská časť Bytče) spor. Jeho predmetom boli námietky jej využívania pre bohoslužby, keďže Židia zo spomínaných obcí nepatrili pod bytčiansku náboženskú obec. Spor vyriešil až trenčiansky župan. Ten rozhodol, že synagógu smú využívať nielen židovskí veriaci z Bytče, ale aj Židia z okolitých obcí.
V 19. storočí židovská náboženská obec spravovala všetky potrebné rituálne objekty, vlastnila synagógu, cintorín i rituálny kúpeľ mikve, cheder a v neposlednom rade jatku na výsek kóšer mäsa. V roku 1868 bola postavená nová, štvortriedna židovská základná škola (pôvodná základná škola existovala už od roku 1774), ktorá poskytovala približne 100 žiakom vyučovanie v nemeckom jazyku.
Židia v Bytči sa priklonili po rozkole židovských náboženských obci v Uhorsku (1868/1869) k smeru Status qou ante, neskôr sa pripojili k reformnému smeru neológov.
19. storočie bolo vôbec najprajnejším obdobím bytčianskej židovskej komunity. Vo všetkých sférach hospodárskeho i spoločenského života nastal rozmach a prirodzene i nárast židovského obyvateľstva. Na konci 19. storočia mala obec viac ako 600 príslušníkov. Do roku 1910 tu pôsobil rabín Július Veles, známy judaista a autor niekoľkých významných diel. Po jeho odchode nemala náboženská obec vlastného rabína a patrila k rabinátu v Žiline.
Nová republika
Svieži nádych novovzniknutej republiky Čechov a Slovákov, znamenal i v živote Židov v Bytči vzostup a celkovú občiansku slobodu garantovanú všetkým obyvateľom nového štátu. Počet členov takmer kopíroval 19. storočie, kedy židovská náboženská obec v samotnom meste a okolí eviduje cez 550 členov. V jej vlastníctve a správe bola naďalej synagóga, cintorín, mikve, jatka a škola. Židovská ľudová škola s už vyučovacím jazykom slovenským mala päť tried.
Okrem náboženskej obce boli v Bytči dobročinné spolky CHEVRA KADIŠA a SPOLOK ŽIDOVSKÝCH ŽIEN, krúžok Talmud Tóra, a tiež pobočka sionistickej organizácie. V období ČSR boli Židia činní v podstate vo všetkých oblastiach spoločenského a hospodárskeho života mesta. Sedem Židov bolo zvolených do mestského zastupiteľstva. Miestni Židia ako vo väčšine iných miest, kde žili, sa živili najmä obchodovaním, remeslami a podnikaním. Židia vlastnili asi 50 podnikov
a sedem priemyselných závodov. Medzi takéto podniky patrila napríklad Zápalkáreň, závod na spracovanie kože, továreň na kovové výrobky či párna píla a pivovar. V Bytči pôsobili dvaja lekári, dvaja právnici, niekoľko inžinierov, úradníkov a staviteľov.
V roku 1930 sa prihlásilo 277 židov, 76,7% z celkového počtu židovských obyvateľov k židovskej a zvyšok k československej národnosti.
Obodobie holokaustu
Záver 30. rokov sa niesol v duchu nástupu nacizmu a fašizmu naprieč Európou, čoho dôsledkom bol vzrastajúci antisemitizmus i v dovtedy demokratickom Československu. Prvé protižidovské nariadenia boli zavádzané už v úvodných dňoch po vyhlásení autonómie Slovenska. Stalo sa tak 6. októbra 1938. Nasledujúce mesiace, začiatkom novembra, miestni gardisti zaistili osem židov bez domovskej príslušnosti. Išlo o prvú deportáciu židovských občanov,
ktorých odvliekli na územie nikoho pri slovensko-maďarskej hranici (okolie dnešných Šurian). Prejavy antisemitizmu sa v Bytči zintenzívnili a v decembri boli židia vylúčení z mestského zastupiteľstva, zakázaná bola i Židovská strana a jej majetok zhabaný. V roku 1940 bola založená pobočka Ústredne Židov. Pod jej správu podliehali všetci miestni Židia, v podstate z celého okresu Bytča. Židia vládnymi nariadeniami prišli o svoje živobytie, majetok,
ktorý bol následné arizovaný. Židia tak boli plne odkázaní na podporu Ústredne Židov a náboženskej obce. Židovské deti nesmeli navštevovať štátne či verejné školy, preto bola židovská škola rozšírená na osem tried.
Deportácie
Marec 1942 – tragický deň slovenských Židov. Začiatok jari zmieneného roku, keď sa bežní občania mesta tešili z prvých teplých lúčov slnka, židovských občanov naďalej sužovala chladná zima v podobe začiatku deportácií. Žandári a gardisti sústredili mladé ženy a mužov a odvliekli ich do zberných táborov na území Slovenska. Slobodné ženy a dievčatá deportovali do vyhladzovacieho tábora v Osvienčime a mladých mužov do koncentračného tábora Majdanek pri Lubline.
Deportácie pokračovali v ďalších jarných mesiacoch, zatýkané boli celé rodiny a následne odvlečené do zberného tábora v Žiline. Žilinský tábor bol ich poslednou prestupnou stanicou na Slovensku – konečná zastávka, tábor smrti Osvienčim v nacistami okupovanom Poľsku. Len počas roku 1942 bolo z Bytče deportovaných 67% Židov. Prevažná väčšina z nich bola zavraždená. Deportácie slovenská vláda pozastavila v poslednom štvrťroku, a od októbra 1942 zostalo v Bytči
a v okolí okolo 80 Židov. Tí boli dočasne chránení prezidentskou výnimkou. Židovská náboženská obec pokračovala vo svojej činnosti až do vypuknutia SNP. Deti, avšak v malom počte, naďalej navštevovali židovskú školu. Po vyhlásení SNP sa časť židov ukryla v horách alebo u spoluobčanov. Niektorí sa však dostali do rúk Nemcov a boli buď deportovaní do koncentračných táborov alebo popravení na území Slovenska.
Koniec 2. svetovej vojny
Skončením 2. svetovej vojny započal postupný koniec kedysi početnej židovskej komunity v meste. Po jeho oslobodení sa vrátilo asi 50 preživších, dokonca bola obnovená aj náboženská obec, bolo to však len na krátky čas. Po roku 1948, keď nedávno skončenú diktatúru strieda nová, sa väčšina zo 43 členov komunity vysťahovala do Izraela či iných štátov sveta.